|
Porównania 26 - 15.12.2017 r. - 7.01.2018 r.
PORÓWNANIA 26 - wystawa prezentująca dorobek artystyczny środowiska plastycznego Ziemi Sandomierskiej Tegoroczna 26. edycja konkursu "Porównania" ujawniła mnogość twórczych dyscyplin, zdecydowane choć różnorodne postawy artystyczne, potwierdzające
fakt, iż środowisko artystów skupionych wokół sandomierskiego
BWA jest środowiskiem prężnie działającym i otwartym na
wszelkie formy kreacji. Przewodnicząca Jury prof. Barbara Szubińska – Rutkowska, malarka, wykładowca Polsko Japońskiej
Akademii Technik Komputerowych, Stanisław Brach, rzeźbiarz, prof.
Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Jerzy Tyburski, malarz,
dyrektor Biura Wystaw Artystycznych – Galerii Zamojskiej w Zamościu
po wstępnej kwalifikacji do nagród wytypowali prace Anny
Burlikowskiej, Magdaleny Pilch, Marka Pokutyckiego, Kazimiery Myk
Magdziak, Stanisława Świecy, Andrzeja Rachonia, Bożeny
Wójtowicz-Ślęzak, Aleksandry Karwat i Andrzeja Dąbka, by
ostatecznie w drugim etapie głosowania przyznać następujące
nagrody: Grand Prix Nagroda Starosty Powiatu Sandomierskiego przypadła Bożenie Wójtowicz-Ślęzak za
cykl prac pt. "Kobieta 1", "Kobieta 2", "Kobieta
3" – tkaniny unikatowe utrzymane w monochromatycznej czarno –
szaro – białej kolorystyce, w których nakładane na siebie
kolejne warstwy tiulu, flizeliny i szyfonu łączone drobnym ściegiem
maszynowego i ręcznego haftu, tworzą misterne dzieła
opowiadające o kobiecej naturze. Bogata faktura, wysublimowana
kolorystyka podkreślają strukturę kompozycji i określają
bogactwo znaczeń. Laureatką I Nagrody Burmistrza Sandomierza
została Aleksandra Karwat. Praca pt. „Sąsiedzi I”
świetna warsztatowo, malowana odważnym gestem, gdzie kolejne
warstwy malarskiej materii ujawniają realność codzienności,
niesie w sobie wiele znaczące przesłanie. Z pozoru błahy element
„sąsiedztwa” – metaforyczne drzewo – chociaż stare i
koślawe nie może odchodzić w niepamięć. II Nagroda Marszałka
Województwa Świętokrzyskiego przypadła Andrzejowi
Rachoniowi za zestaw prac zatytułowanych „Pejzaż
prowincjonalny 1” i „Pejzaż prowincjonalny 2”. Kompozycje
utrzymane w szaro – grafitowej kolorystyce ujmują wysublimowaną,
oszczędną gamą barwną, warstwą znaczeniową i formalną.
Pointylistyczna migotliwość jasnej i ciemnej pastelowej kreski
określa sprowadzone do symbolu kształty i pogłębia przesłanie
zawarte w istocie dzieła. Laureatem II Nagrody Banku
Spółdzielczego w Sandomierzu jest Andrzej Dąbek,
którego malarska kompozycja z cyklu „Portrety odbite” tworzy
wielopoziomową narrację, pełną ukrytych znaczeń i sensów.
Utrzymana w jasnej tonacji złocistych ugrów, przeoranych bielą
architektonicznych linii zaskakuje delikatnością wieloznacznego
rysunku. III Nagroda Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach przypadła Magdalenie Pilch za kompozycje z zakresu papieru
ręcznie czerpanego, pt. „Kosmos 1” i dyptyk „Galaktyki”, w
których wyobraźnia autorki buduje fantastyczne światy w oparciu o
barwne kontrasty czerwieni, czerni i bieli. III Nagrodę Biura
Wystaw Artystycznych w Sandomierzu otrzymał Marek Pokutycki
za pracę zatytułowaną „Tatuaże (Ćmy V)” w technice
digital print. Intrygująca kompozycja, w której nagość kobiecego
ciała wyłaniającego się z przestrzeni gęstej, zawiesistej
czerni, rozświetla ją delikatnym blaskiem jasnej karnacji, wydobywa
ukryte napięcia, nastroje niepokoju i tajemnicy. Laureatką III
Nagrody Prezydenta Stalowej Woli jest Kazimiera Myk Magdziak.
Kompozycja „Ostatnia przepowiednia”, migocząca feerią barw,
wielowarstwowa i wieloznaczeniowa, kieruje widza ku metafizyce i
mistyce dalekiego wschodu. W tej edycji “Porównań” roku Jury przyznało również Wyróżnienia
Honorowe – Annie Burlikowskiej-Rochnowskiej za
sugestywne, wieloznaczne i metafizyczne prace z zakresu czarno –
białej fotografii pt. „Zapomniane miejsca”, w których ciemna,
zakurzona przestrzeń rozświetlona jest wpadającym przez wąskie
szczeliny światłem oraz Stanisławowi
Świecy za świetny gipsoryt zatytułowany „Mleczna
droga”, w którym drobne linie i perfekcyjna kreska budują
fantastyczne, antropomorficzne kształty kobiecego ciała, dynamiczne
i ekspresyjne. (...)
Katarzyna Pisarczyk, fragment wstępu do katalogu Strona: 1 2
|