![]() |
![]() |
||||||||||||
![]() |
|||||||||||||
Porównania 20 - 16.12.2011 r. - 8.01.2012 r.Jubileuszowa 20 edycja konkursu i wystawy "Porównania" zgromadziła wokół sandomierskiego Biura Wystaw Artystycznych artystów realizujących się poprzez malarstwo, rzeźbę, grafikę, sztukę papieru, jak również wypowiadających się w technikach unikatowych i własnych, popartych wieloletnim bogatym warsztatem artystycznym. Jury:
przyznało Nagrody:
(...) "Charakter prezentacji z istoty swej mają prace fotograficzne bądź inspirowane fotograficznym widzeniem. Ponadczasowe piękno dominuje w ambrotypii Rafała Biernickiego „Twoja pojedynczość”, a degradacja tego piękna w cyfrowej „Porta Wenecja” Janusza BaRana. Stanislaw Magdziak natomiast cieszące oko ulotne obrazy wpisuje w kulturowo trwale formy znakowe. Aleksander Salij w fotograficznym tryptyku poddał analizie tautologie ruchu (pozytyw / negatyw). Abstrahowanie realnego, aż do granic czystej formy, obrazu pokazał Cezary Łutowicz w swoiście rozumianym „Powidoku 0012”. Jak dalece refleksja o samotności samej w sobie i biologicznej czasoprzestrzeni może nas poruszać świadczą rysowane przez Beatę Nowak wizerunki postaci z cyklu „Trans-Re-Gresja”. W twórczości plastycznej prezentowanej na wystawie dominują jednak prace o charakterze interpretacji. Pośród nich na szczególną uwagę za walory malarskie, za szlachetny kolor i światło z niego emanujące, zasługują „kocie” obrazy Wojciecha Ryłko. Jego sposób obrazowania ratuje honor podstawowych wartości czystego malarstwa, które już dziś rzadko goszczą w artystycznej przestrzeni. Refleksyjne obrazowanie rzeczywistości znaczącej z wykorzystaniem animizacji dziecięcych manekinów / zabawek sugestywnie prezentuje w wieloznacznym „Obrazie” Aleksandra Karwat. Nieokiełznaną ekspresję form, barw i światła demonstruje w obrazie „Mirror” Małgorzata Adamczak. Z takim postrzeganiem kontrastuje niezwykłe zagęszczenie niemal monochromatycznych sylwet postaci w „bezładnym spadaniu” w cyklu „Myśli pozbierane” Alicji Czajkowskiej-Magdziak. Kieruje to nasze myśli do horror vacui, człowieczej przestrzeni, jakże subtelnie w szarościach podanej. Skoro mowa o człowieczych wizerunkach, to przypomnieć należy socjologiczne obrazowania miejsc (rodem jak z szachownicy), które od lat na podobieństwo gry o człowieka na papierowych kartach ustanawia Ryszard Gancarz. Można zapytać, na ile dziś ważkim przywołaniem jest trzynastowieczna rekonstrukcyjna aktualizacja w szlachetnej szarości podana przez Stanisława Kwiatkowskiego. Chłodne, złamane barwne tony „Fragmentów” Marty Lipowskiej stanowią o naszym współczesnym niedookreśleniu i fragmentacji spostrzeżeń. Jury najwyżej oceniło i doceniło ołówkiem rysowane prace Marka Pokutyckiego, w których przedmiotowa realność nierealnego uprawdopodobnia fantazje, wizje poprzez maestrię warsztatową tego, jakże skromnego, środka wyrazowego, jakim jest grafitowy ślad. Żmudnemu zadaniu syntetycznego obrazowania amorficznych form w gipsorytach oddał się Stanisław Świeca i czyni to od lat w licznych linearnych odmianach. Kazimiera Myk-Magdziak z owej linearności, barwą wzmocnionej, uczyniła niepokojący świat widzialności nieuświadomionego. Dla wytchnienia i intensyfikacji pogody ducha warto powrócić do poetyckich obrazowań, malowniczo barwnych, pastelem rysowanych „Pejzaży prowincjonalnych” Andrzeja Rachonia. Jeszcze wspomnieć należy o ceramice, nieużytkowej, kształtowanej dla piękna tajemniczych architektoniczno podobnych form, jak to czyni Agata Magdziak. Deformowanie płaszczyzn na podobieństwo bezużytecznych, barwnie zdobionych, dla piękna li tylko naczyń realizuje Krzysztof Czerwiak. Na salony wystawowe wprowadził wiklinę Stanisław Dziubak, dowodząc, że abstrakcje można odnajdywać i konstruować, a nie iluzyjnie przedstawiać. Bogata to w swej różnorodności wystawa i nie sposób przywołać wszystkich autorów i form budowania tego, co do sztuki prowadzi."
o wystawie: http://www.radio.kielce.pl/page,,quot-Porownania-quot-w-sandomierskiej-BWA,e5851879321610d2f2ec0188ad0ab94b.htmlhttp://www.tvp.pl/kielce/magazyny/karnet/wideo/30122011-godz-1850/6065146
|
|||||||||||||
Agencja reklamowa GAMA © 2009 | |||||||||||||