|
Porównania 31 - 16.12.2022 - 8.01.2023
PORÓWNANIA 31 - wystawa prezentująca dorobek artystyczny środowiska plastycznego związanego z Ziemią Sandomierską - 16.12.2022 r. -
8.01.2023 r. 31. edycja konkursu “Porównania” zgromadziła w sandomierskiej Galerii BWA spore grono artystów, których twórczość obejmuje różne dziedziny sztuki:
malarstwo, grafikę, rysunek, fotografię, techniki własne
i
unikatowe.
Jury
konkursu – prof. dr hab. Dorota Sak, przewodnicząca, ASP im.
Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Marian Rumin – historyk
sztuki i Paweł Kotowicz – artysta malarz, grafik, po zapoznaniu
się z regulaminem konkursu i wstępnej kwalifikacji wybrało do
wystawy 40 prac 27
autorów. Uwagę Jury
zwróciły kompozycje Andrzeja Rachonia, Andrzeja Karwata, Jowity
Przepadło, Grzegorza Gerby, Marty
Lipowskiej, Jadwigi Kukuły, Stanisława Świecy, Cezarego
Łutowicza, Aleksandry Karwat, Grzegorza
Wójcika. Spośród tych artystów komisja
wyłoniła laureatów konkursu „Porównania 31”.
I
Nagroda Starosty Powiatu Sandomierskiego
przypadła
w udziale Andrzejowi
Karwatowi
za cykl prac graficznych z
cyklu „Obcy
bogowie – Agresor”,
„Obcy
bogowie – Agresor”
i
„Obcy
bogowie – Żar ptak”, które
zachwycają
znakomitym warsztatem łączącym
akwafortę,
akwatintę i kolografię.
Odważnie
budowane kompozycje z
rozbudowaną
znaczeniowo warstwą ujawniają bogaty świat wyobraźni artysty,
świadomego swego kunsztu bacznego obserwatora i bezkompromisowego
komentatora
rzeczywistości. II
Nagrodę Marszałka Województwa Świętokrzyskiego
otrzymał Grzegorz
Wójcik
za pracę malarską
zatytułowaną
„Pejzaż zimowy
V”.
Krajobraz,
chociaż przedstawiony bezpośrednio, ukrywa głębokie treści,
kieruje widza ku Absolutowi, uzmysławia autentyczność i entuzjazm
ludzkich poczynań, skłania do refleksji o życiu, przemijaniu i
ciągłym odradzaniu. Laureatką
III
Nagrody Wojewody Świętokrzyskiego
została Jowita
Przepadło.
Jej tworzące jedność fotograficzne
prace
pt. „Oderwany Ja I”, „Oderwany Ja II” i „Oderwany Ja III”
znajdują wyraźne odniesienie do rzeczywistości.
Technika druku soczewkowego, pozwoliła
na uzyskanie ciekawego
i intrygującego efektu trójwymiarowości, ruchu i głębi. III
Nagroda Burmistrza Sandomierza
została przyznana Cezaremu
Łutowiczowi
za kompozycje
fotograficzne
pt.
„Nowy Jork – Powidoki” oraz
„Piramida zdarzeń” będące
swoistym
zapisem
rzeczywistości, gdzie
na plan pierwszy wysuwa się odważna
plama koloru,
układ linii, kompozycji, organizujące
przestrzeń kontrasty
i estetyczne wrażenia.
IV
Nagroda Prezydenta Stalowej Woli
przypadła Aleksandrze
Karwat
za
pracę malarską pt.
„Pomiędzy”. Świetna
warsztatowo kompozycja,
malowana odważnym gestem, której
kolejne
warstwy ukrytych
znaczeń
ujawniają realność codzienności i
są
odzwierciedleniem
wrażliwości autorki w odbieraniu świata zewnętrznego. Laureatem
V
Nagrody Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach
został Andrzej
Rachoń.
Jego
syntetyczne,
opracowane bez zbędnych ozdobników olejne pastele pt.
„Pejzaż
prowincjonalny I” i „Pejzaż prowincjonalny II”
z wyraźną dominantą szarości, zachwycają monochromatyczną
kolorystyką, symboliką i czystą formą. VI
Nagrodę Biura Wystaw Artystycznych w Sandomierzu
otrzymał Grzegorz
Gerba
za
kameralną
kompozycję
graficzną w technice linorytu, pt. „Za torami – Droga”
budowaną
czarno-białym dynamicznym
kontrastem.
Świetna
warsztatowo kompozycja,
w
której przebieg
poszczególnych linii, plam, kierunków, stref bieli i szarości
determinuje
światło
i cień, rytm i ruch, przejrzystość powietrza i przestrzeń,
znajduje
swoje
źródło w rzeczywistości.
Znakomita
większość artystów biorących udział w wystawie zaprezentowała
malarskie kompozycje. Karolina
Bednarska
przedstawiła
pracę pt. „Poranek”, intrygującą i pełną ekscytacji
kompozycję, w której pierwszą role grają kontrasty
światłocieniowe. Krzysztof
Czerwiak
zaprezentował kameralną, akwarelową kompozycję pt. „Spotkanie
po latach”, której spokojna i oszczędna kolorystyka akcentuje
warstwę znaczeniową dzieła. Natomiast
„Huśtawka”
Marty
Lipowskiej
to wypełnione spokojem i atmosferą beztroski studium postaci małej
dziewczynki uchwyconej w momencie szczęśliwej, rozradowanej zabawy,
budowane pięknym światłem i odważnym, nasyconym kolorem. Sylwia
Lis-Persona
pokazała tym razem malarstwo abstrakcyjne. Jej praca „Ani jednej
myśli ...2” przyciąga wzrok zestawieniami kolorystycznymi
kolejnych warstw malarskiej materii oraz uporządkowaniem
geometrycznych figur. Dawno
nie widziana Aleksandra
Opalińska
przedstawiła świetną konceptualną
kompozycję,
której tytułem jest
„Obraz”
– kadr
z filmu dyplomowego, na którym autorka znajduje się w pozie
powtarzającej przedstawienie z obrazu C.D. Friedricha „Morgenslicht”
(Kobieta przed zachodem słońca).
Najlepiej
o swym dziele mówi Ona sama:
„Na przedstawionym kadrze, znajduję się na dachu siedziby ASP we
Wrocławiu, na Placu Polskim – na „dachu” mojego ówczesnego
świata. Powtarzając romantyczną pozę odwrócona tyłem, patrzę
na Odrę i Katedrę wrocławską. Świat z obiektu malarskiego pracy
konkursowej jest komplementarnie dopełniony obrazem
fotograficznym/filmowym tytułem pracy”. Malarstwo
pastelowe zaprezentowała Teodora
Pawełko-Kwiatkowska.
Kameralne kompozycje „Potencjał I” i „Potencjał II”,
budowane zamaszystym, aczkolwiek przemyślanym gestem, ukrywają
wiele znaczeń i wymiarów. Wielowymiarowa
jest również praca Ewy
Podlodowskiej,
pt. „The projector light”, w
której tytułowe światło otacza tajemnicą, ale też akcentuje
piękno kobiecego ciała. Malarstwo
krajobrazowe
pokazał Jakub
Podlodowski
w pracy, inspirowanej dawnym
malarstwem
pejzażowym,
pt.
„Wieczór w Radomyślu nad Sanem”. Krajobraz
znalazł się również w centrum artystycznych poszukiwań Józefa
Sroki.
Jego praca „Zima za płotem w Racławicach” pokazuje realny
świat, spowity ciszą zimowego poranka. Natomiast kompozycja
Marka
Pokutyckiego
„B.T.”, budowana oszczędnymi środkami wyrazu, zwraca uwagę
symboliką i sposobem przedstawienia dramatycznych i aktualnych
tematów społeczno – politycznych.
Każdej radości towarzyszy smutek. Ten
stan znakomicie pokazał Janusz
Stypa
w malarskiej interpretacji łacińskiej sentencji, pt. „Gaudi
maeror”.
Grafikę
warsztatową, obok nagrodzonych Andrzeja Karwata i Grzegorza Gerby,
przedstawił Stanisław
Świeca,
którego gipsoryty „Spotkanie” oraz „Portret” urzekają
precyzją, rytmem i układem linii tworzących antropomorficzne
kształty. W
obszarze grafiki komputerowej, oprócz nagrodzonej Jowity Przepadło
poruszają się: Elżbieta
Brzezińska,
której „Pastelowa impresja X” i „Pastelowa impresja 9”
mieszczą się w nurcie abstrakcji geometrycznej, w których kolor i
rozwiązania formalne stanowią o sile działania kompozycji. Szymon
Góźdź
pokazał
pracę
„A
brief
History of time”, której
elementy przenikają się na
różnych płaszczyznach, tworząc spójną i czytelną kompozycję
obrazującą prapoczątek wszystkiego. W
kompozycji Róży
Kędzierskiej-Góźdź
zatytułowanej „Leta” odnajdujemy detal, deseń, figury i
płaszczyzny, a także kolor i kontrasty światłocieniowe
organizujące przestrzeń. „Impresje
Sandomierskie” Joanny
Marii Klich
są dywagacją autorki na temat koloru i przenikających się
struktur na płaszczyźnie wrażeniowej i emocjonalnej.
Rysunek
w tym roku zaprezentował Janusz
Baran,
który
pracą
z cyklu „Sny- Po drugiej stronie lustra” przenosi
widza do krainy fantazji, gdzie czas i przestrzeń może być
odczytywana wielowymiarowo.
Ewa
Szlachetka-Depak
debiutuje w „Porównaniach” pracą pt. „Jak powstaje człowiek”,
wykonaną technice
ceramiki unikatowej w
porcelanie, w
której
nadając
kształt pojęciom tworzy, jak sama mówi: „formy
bio-logiczne, ponieważ wewnętrzna struktura rzeczywistości jest
logiczna, uporządkowana naturalnie, fascynująca, a przede wszystkim
piękna”.
Techniki
własne prezentują: Jadwiga
Kukuła,
która pracą „Zagubiona” wiedzie widza do baśniowej krainy
wyobraźni, ludzkich pragnień i oczekiwań oraz
Andrzej
Rzepka,
którego „Jesień II” zwraca uwagę akcentami kolorystycznymi,
organizującymi przestrzeń, a inspirowanymi pięknem otaczającego
nas świata.
Porównania
– w tym roku już 31. – po raz kolejny okazały się wydarzeniem
kulturalnym nie tylko dla
Sandomierza,
ale całego Regionu. Wzięli w nich udział artyści o zdecydowanych
twórczych charakterach, tworzący
z pasją i entuzjazmem. Kreują oni
świat uczuć i emocji, który towarzyszy także odbiorcom sztuki i
sprawiają że nasza duchowość stale się wzbogaca.
Katarzyna
Pisarczyk, grudzień 2022
https://www.facebook.com/photo?fbid=66199049889656... Strona: 1 2 3
|