|
Tymczasem w Galerii
JEDNA GALAKTYKA –
DWA ŚWIATY
P A P I E R C Z E R P A N Y
TERESA I MAGDALENA PILCH Wernisaż wystawy 27.09.2024 r. godz. 17.00 (piątek) Wystawa otwarta w dniach 27.09-20.10.2024 r. Teresa Pilch Studia – PWSSP w Łodzi, obecnie Akademia Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi, Wydział Projektowania Tkaniny Drukowanej i Unikatowej. Dyplom w pracowni prof. Romana Modzelewskiego w 1972 r. Laureatka I Nagrody Starosty Powiatu Sandomierskiego w konkursie „Porównania 22”, BWA Sandomierz, 2013 r. Swoje prace wystawiała w Łodzi, Wrocławiu, Jeleniej Górze, Sandomierzu, Emendingen (Niemcy), Rzeszowie – „Artyści Polski Południowo-Wschodniej 1950-2000” i w „Porównaniach”. W latach 1998-2008 dyrektor BWA w Sandomierzu. Jest członkiem ZPAP. Twórczość w zakresie malarstwa akwarelowego i papieru ręcznie czerpanego. Zajmuje się edukacją plastyczną. Magdalena Pilch
Studia ukończyła na wydziale Malarstwa i Grafiki ASP w Łodzi. Dyplom z wyróżnieniem uzyskała w 1999 r. w Pracowni Projektowania Grafiki Wydawniczej prof. Stanisława Łabęckiego. Dyplomowa książka unikatowa została zrealizowana w Pracowni Papieru prof. Ewy Latkowskiej-Żychskiej. Obecnie Artystka zajmuje się projektowaniem grafiki wydawniczej oraz ilustracją. W sztuce interesują ją działania z zakresu książki unikatowej (praca w zbiorach Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi), papieru czerpanego (prace w kolekcji Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju), oraz rysunku, pasteli, kolażu, malarstwa. Wystawy indywidualne jej prac odbyły się m.in. w Kielcach, w Tarnobrzegu, Stalowej Woli, Puławach, Sandomierzu. Brała udział w wystawach zbiorowych w Polsce i zagranicą m.in. w Niemczech, Japonii, Bułgarii, oraz w Polsce w Busku-Zdroju, Puławach, Częstochowie, Jędrzejowie, Miechowie, Kielcach, Sandomierzu, Łodzi. Wielokrotnie brała udział w konkursie Porównania w Sandomierzu (nagrody w 2001, 2002, 2005 roku).
W rytmie dnipapier czerpany Teresy Pilch
Zmysłowość i sensualność malarskich kompozycji Teresy Pilch zawiera się już w warstwie gęstej i nierównej materii ręcznie czerpanego papieru
- osobiście przez autorkę wytwarzanego na potrzeby własnej sztuki.
Zachowujące swoją naturalną, szarawą barwę czy barwione w masie
jego arkusiki, stają się doskonałym podobraziem dla jej spontanicznie
malowanych obrazów.
Artystka niewątpliwie lubuje się w mocnych, nasyconych kolorach,
które harmonijnie ze sobą łączy. Wykorzystuje umiejętnie wizualny efekt
nierównych, postrzępionych brzegów barwnych plam farby, wsączanych
w porowatą papierową masę. Zawierza swojemu instynktowi malarskiemu,
malując częściowo intuicyjnie, co przekłada się na lekkość i ekspresję
barwnych, emocjonalnych w charakterze, kompozycji. Widoczne jest to
zwłaszcza w pracach z cyklów: „Żywioły”, „Tworzenie świata – Kosmos”,
„Szaruga”, „Babie lato” czy „Powstanie świata – Kontynenty”. Już same
tematy i tytuły tych prac wskazują na abstrakcyjny charakter i dynamizm
analizowanych twórczo zjawisk. W pracy „Faktura” artystka z kolei odnosi
się do – również abstrakcyjnej - samej materii papieru i inspiracji jego
organicznymi strukturami.
W innych pracach ujmuje fragmenty wrażeniowego malarstwa
w zgeometryzowane miękkimi, barwnymi liniami, wykreślone ramy
kompozycji. Z jednej strony uspokaja w ten sposób ich wzmożoną
ekspresję, z drugiej – tworzy pewną formę plastycznej narracji,
na którą wskazują również tytuły prac: „W rytmie dni I”, „W rytmie dni II”,
„Rytmy światła i cienia”. W poszczególnych „przegródkach” prac z cyklu
„W rytmie dni” można dopatrzeć się elementów figuratywnych – szkicowo
zaznaczonych ludzkich sylwetek czy twarzy.
Malarstwo Teresy Pilch – w oderwaniu od poważnych tematów,
które ją inspirują – jest niezwykle dekoracyjne. Dźwięczne barwy i rytmy
wewnętrznej harmonii sprawiają, że patrząc na nie doznaje się zmysłowej
wręcz przyjemności. Wzmaga ją także mięsistość papieru i jego organiczna
uroda. W spontanicznych, malarskich gestach zapisana jest również
dynamiczna osobowość artystki, która indywidualizmem dopełnia wrażenia,
jakie na widzach robią jej barwne, papierowe kompozycje.
Stanisława Zacharko-Łagowska
|