![]() |
![]() |
||||||||||||
![]() |
|||||||||||||
Marek Radke - CZARNE ŚWIATŁO - instalacja - 27 IX - 20 X 2013 r.MAREK RADKE urodził się w 1952 roku w Olsztynie. W latach 1972-1975 studiował na Uniwersytecie Gdańskim, w latach 1975-1977 na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W 1983 roku wyemigrował do Finlandii, skąd w 1984 wyjechał do RFN. Od tego momentu jego kariera zaczęła nabierać tempa. Pierwsze wystawy indywidualne artysty miały miejsce w Wiesbaden, Paderborn i Bielefeld. W latach 80-tych Marek Radke brał udział w wystawach zbiorowych między innymi w Kolonii i Hamburgu. Po zmianie systemu politycznego w Polsce w 1990 r. artysta powrócił do Gdańska. W tym czasie równolegle w Polsce i za granicą organizowane były kolejne wystawy jego prac. W 2008 roku artysta otrzymał stypendium Pollock – Krasner Foundation NY, USA, w 2012 r. uzyskał Nagrodę Kunstverein Padeborn i Sparkasse Padeborn-Detmold. Brał udział w wielu festiwalach, sympozjach i targach sztuki. Obecnie mieszka i pracuje w Oerlinghausen i Gdańsku. Marek Radke w Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Sandomierzu prezentuje instalację pn. "Czarne światło", w której dążenie artysty do osiągnięcia estetycznej ekspresji, czystej formy skonstruowanej z określonych elementów przypomina o jego fascynacji zarówno abstrakcją geometryczną jak i konstruktywizmem. W poszukiwaniu powinowactwa między malarstwem i rzeźbą tworzy czytelną dla odbiorcy uniwersalną formę opartą na kolorze i kształcie. W pierwszej odsłonie, przy wejściu do jasnego wnętrza Galerii, uwaga widza kierowana jest na srebrzystą folię, na której bezładnie porozrzucane są jaskrawe czerwono pomarańczowe patyczki, multiplikowane odbiciem lustrzanej powierzchni aluminiowej folii. Na ścianach, pomalowane jaskrawą farbą, drobne przedmioty: kulki, bączki, którymi zwłaszcza dzieci mogłyby beztrosko bawić się aż do znudzenia, skrawki papieru, drobne graniaste formy w kontrastowych kolorach i różnych konfiguracjach. Wszystkie tworzyły kiedyś odrębne realizacje, dzisiaj uszeregowane i zamknięte w ciasnej przestrzeni plastikowego pudełka stały się jednorodną kompozycją, tworzącą rytmiczny układ form i kształtów w większej przestrzeni galeryjnego wnętrza. W drugiej odsłonie świadome zastosowanie "czarnego światła" – światła UV – zmienia dobrze znaną przestrzeń w pustą i nieskoczoną, mami zmysły, prowokuje i zmusza widza do weryfikacji dotychczasowego postrzegania tradycyjnego malarstwa, w którym powierzchnia płótna została zamieniona na galeryjną przestrzeń. Ta przestrzeń trochę obezwładnia, przez chwilę stajemy niepewni czy to co nas otacza dzieje się naprawdę. Jesteśmy zaskoczeni, ale i otuleni miękką, aksamitną czernią, stajemy się jej częścią. I tak oto posadzka zmienia się w rozjarzoną drogę, po której bezpiecznie można przejść bosą stopą, pokonać lęk przed nieznanym, przejść przez własne "piekło" by doświadczyć duchowego katharsis, by choć trochę poznać samego siebie. Drobne przedmioty, zamknięte ścianami przejrzystych pudełek, świecące wewnętrznym blaskiem, rozświetlają ciemność, są jak kapsuły czasu, wspomnienia o ludziach i zdarzeniach, zawieszone w przestrzeniach mikro - lub jak kto woli - makrokosmosu, nosimy je w sobie czasem je otwierając – albo wcale. Przywołujemy zapamiętane chwile, czasem patrzymy w gwiazdy i zastanawiamy się skąd jesteśmy i dokąd prowadzi nasza droga. Czasem pochłonięci własnymi sprawami nie widzimy nic poza sobą. Katarzyna Pisarczyk Wystawę Patronatem Honorowym objęli: Starosta Powiatu Sandomierskiego – Stanisław Masternak Burmistrz Sandomierza – Jerzy Borowski Ambasador Republiki Federalnej Niemiec w Polsce
|
|||||||||||||
Agencja reklamowa GAMA © 2009 | |||||||||||||