|
Janusz BaRan - Re_konstrukcje - rysunek, metal, collage - 5 - 21 IX 2014 r.
Janusz Baran urodził się w 1958 roku w Sandomierzu. Studiował w Instytucie Sztuki Uniwersytetu Śląskiego
w Katowicach, Wydział Artystyczny w Cieszynie. Dyplom z grafiki
artystycznej uzyskał w pracowni prof. Eugeniusza Delekty w 1983
roku. Zajmuje się rysunkiem, grafiką, fotografią i instalacjami
przestrzennymi. Od roku 2000 jest związany z
Uniwersytetem Jana Kochanowskiego w Kielcach. W 2006 roku obronił
przewód doktorski na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Śląskiego
w Katowicach, filia w Cieszynie i otrzymał tytuł doktora sztuki.
Pracuje w Zakładzie Grafiki Instytutu Sztuk Pięknych UJK w
Kielcach, gdzie prowadzi pracownię wklęsłodruku.
Ważniejsze wystawy: 1989 - Festiwal
Francophonic - Artists Polonais, Lyon, Annce; Galerria Sztuki
Współczesnej - BWA Bielsko Biała, 1991, 1999 - Muzeum Okręgowe w
Sandomierzu, 1993 - Kunstler aus Sandomierz in Emmendingen, Kommunale
Galerrie, 1995 - Galeria Uniwersytecka, UŚ Cieszyn, 2007 - Artyści
Akademii Świętokrzyskiej, Galeria ASP Łódź; Poliptyk graficzny,
Galeria “Piwnice”, BWA Kielce, 2008 - 9 Międzynarodowy Jesienny
Salon Sztuki, BWA Ostrowiec Świętokrzyski, 2009 - 6 International
Triennal of Graphic Art, Bitola, Macedonia, 2010 - Ślady materii -
materia śladów, BWA Sandomierz.
W Galerii sandomierskiego BWA artysta zaprezentował prace znajdujące się w kręgu jego twórczych
zainteresowań, grafikę, kolaż, rysunek i fotografię. Industrialne
pejzaże z lat 90-tych XX wieku, w których artysta stawia na
pierwszym miejscu układy prostych linii i brył, determinujących
wyraźne kontrasty światłocieniowe między jasną powierzchnią
kartki a satynową czernią węglowej kredki. Kompozycje
nieprzedstawieniowe oparte na relacjach wertykalnych z elementami
poziomymi, których inspiracją jest natura i wszystko co z natury
bierze swój początek, a także fascynacja samą naturą światła i
cienia. I chyba właśnie ta ostatnia pozwoliła artyście na
pokazanie niezwykłych fotograficznych krajobrazów stworzonych nie
tylko przez naturę, ale również ręką człowieka. Intrygujący i
wiele mówiący jest również cykl wielkoformatowych grafik
"Porta
Venezia"
, przedstawiający XV-wieczne drewniane drzwi,
które artysta zobaczył w Wenecji. Zniszczone zębem czasu, oparte o
ścianę, do niczego już nie służące, nadal jednak pozostają
ogniwem łączącym wieki i pokolenia, są symbolem przejścia między
światami, przejścia z jednej strefy do drugiej, z ciemności do
światła.
Tytułowe
"re_konstrukcje" można
rozumieć w dwójnasób.
Z jednej strony stanowią reporterski
zapis zastanej rzeczywistości, pokazują świat zewnętrzny, bez
ozdobników i zbędnych znaków, z drugiej ukazują wewnętrzny świat
wrażliwego i świadomego siebie artysty, dla którego rzeczywistość
jest pretekstem do pokazania wszystkiego co go porusza i powoduje, że
chwyta za ołówek, rylec czy aparat fotograficzny. Katarzyna Pisarczyk
1
|