|
URSZULA WILK - Linie - niezależne byty malarskie - 23.09. - 16.10.2016 r.
Urszula Wilk jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Dyplom
uzyskała w pracowni malarstwa prof. Zbigniewa Karpińskiego. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury
i Dziedzictwa Narodowego, laureatka Nagrody Główniej na I
Pokonkursowej Wystawie Malarstwa im. Eugeniusza Gepperta,
stypendystka The Pollock-Krasner Foundation, Nowy York, USA. Jest autroką ponad 30. wystaw indywidualnych, brała udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych w Polsce i na świecie. W roku 2012 była rezydentką Shangyuan Art Muzeum w Chinach. Finałem pobytu była wystawa pod Honorowym Patronatem Prezydenta Wrocławia, wsparta finansowo przez Instytut Adama Mickiewicza - Kultura Polska na świecie, w roku 2013 wystawa została zaprezentowana w Muzeum Miejskim Wrocławia i zrealizowana w ramach stypendium z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W roku 2014 Urszula Wilk otrzymała Nagrodę Roku 2013 ZPAP, Okręg Wrocławski. W 2015 roku Nagrodę Główną w konkursie Międzynarodowe Biennale Akwareli, Shenzhen, Chiny (Shenzhen International Watercolor Biennal Exhibition, 2015).
Urszula Wilk w Galerii sandomierskiego BWA prezentuje wystawę „Linie - niezależne byty malarskie”, na
której znalazły się również prace z cyklu „Mój prywatny
obszar chronionego krajobrazu”. Współczesny człowiek żyje w świecie
kodów, znaków i symboli najczęściej nie zdając sobie z tego
sprawy. Często sam jest ich twórcą, wszystko co tworzy, a co
dotyczy kształtu naszego życia może być jedynie umową. Jednym z
takich umownych znaków może być linia. Jest ich naprawdę wiele -
linia łącząca dwa punkty A i B, linia podziału, linia horyzontu,
linia brzegowa, graniczna, demarkacyjna, linia życia, dead line i
wiele innych, tych dosłownych jak też metaforycznych, których
znaczenie w istotny sposób odbiega od geometrycznego tworu, mającego
tylko jeden wymiar. Linie ograniczają przestrzeń, organizując ją
jednocześnie, kostytuują kształty. W zamyśle Autorki stały się
niezależnymi bytami malarskimi i w pokazanych na wystawie płótnach
grają pierwsze skrzypce. Prostota i czystość determinują
charakter cyklu, impastowo malowane nie mają tylko dekoracyjnego
charakteru, sprawiają że przestrzeń staje się trójwymiarowa,
płaszczyzna zyskuje głębię, a plątanina z pozoru chaotycznie
przebiegających linii tworzy przemyślaną konstrukcję, opartą na
uczuciach i przeżyciach Autorki. Zdecydowana linia nadaje dziełom
zwięzłą, spójną formę i nadaje obrazowi nie tylko estetyczny
sens i charakter. Linie tworzą swego rodzaju ścieżki, labirynt
doznań i przeżytych chwil zapisanych w pamięci, po którym
Artystka prowadzi widza w głąb jego własnych doświadczeń.
Delikatna siatka neuronów tworzy intymny i bardzo osobisty świat
odczuć i emocji, które przecież definiują człowieka i stanowią
o jego jestestwie. Sztuka Urszuli Wilk to swego rodzaju przesłanie
emocjonalne i wyobrażeniowe, jest żywą tkanką pulsującą kolorem
(choć w ramach ograniczonej gamy barw), odwagą gestu, jest
zróżnicowana a zarazem jednorodna, nie poddaje się klasyfikacjom,
jest raczej rodzajem zadumy nad związkiem pomiędzy nieskończonością
a kruchością ludzkiego życia. Katarzyna Pisarczyk
1
|