|
Piotr Wójtowicz - OBRAZY BEZ TYTUŁU - 21.10. - 13.11.2016 r.
Piotr Wójtowicz urodził się w 1958 roku w Stalowej Woli. Jest absolwentem PLSP w Jarosławiu. Studiował
na wydziale malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni
prof. Jana Szancenbacha oraz w pracowni rysunku prof. Zbyluta
Grzywacza. Dyplom uzyskał w 1983 roku. Uprawia malarstwo i rysunek.
Jest autorem ok. 30 wystaw indywidualnych ( w tym kilkunastu tematycznych ), zorganizowanych
głównie w galeriach Podkarpacia i Małopolski. Brał udział w
ponad 50 wystawach zbiorowych, jak też konkursach środowiskowych,
ogólnopolskich i międzynarodowych. Był czterokrotnym stypendystą
Ministerstwa Kultury i Sztuki w latach 1986, 1988, 1996 i 2001. Od
1983 roku pracuje jako nauczyciel rysunku i malarstwa w Liceum Plastycznym w Krośnie ( wcześniej PLSP w
Miejscu Piastowym ). Dwukrotnie
(1999, 2011) otrzymał Nagrodę Indywidualną I-go stopnia Dyrektora
Centrum Edukacji Artystycznej za szczególny wkład w rozwój
edukacji artystycznej w Polsce. Mieszka w Krośnie. Bez tytułu... to znaczy bez treści? A może tylko bez tematu? Bo co zrobić z obrazem, który zaistniał co
prawda bez zewnętrznego kontekstu, w niczym go nie przypomina, ale
mimo to żyje swoim życiem? Czy to oznacza, że taki obraz powstał
nie bez powodu a zatem powstać musiał? Czy to go jakoś
usprawiedliwia, może wyjaśnia? Co wtedy z tytułem?... Poza tym, czym właściwie jest powód,
dla którego malarz maluje obraz? Czy nie jest czasem tak, że
malując, nieoczekiwanie odkrywa powód w treści powstającego
obrazu? I może to jest ten poszukiwany tytuł, choć obraz nadal
pozostaje bez nazwy?... Piotr Wójtowicz
Sztuka europejska przyzwyczaiła nas do możliwie wiernego odtwarzania rzeczywistości. Ten model obowiązywał
niemal do początków XX wieku. Zrewolucjonizowali go impresjoniści
a za nimi abstrakcjoniści. Za Bożeną Kowalską – Władysław Strzemiński twierdził, że związek sztuki z
czasem, w którym powstaje determinuje jej nieustającą zmienność
w sensie wizualnym 1). Nowy system znaków zaproponowany przez
impresjonistów i abstrakcjonistów zmieniał sposób myślenia i
pojmowania świata, który podlega ciągłym przeobrażeniom, zmianom
i jest w nieustannym ruchu. Zapoczątkowali oni tym samym proces
powstawania wielości idei artystycznych, różnorodności środków
i form artystycznego przekazu. Upraszczając – abstrakcja
geometryczna powstała w wyniku kryzysu tradycyjnego malarstwa
przedstawieniowego, zapoczątkowanego pod koniec XIX w., wywołanego
niepokojami społecznymi, jak i wynalezieniem fotografii. Sztuka Piotra Wójtowicza
zamknięta ramami abstrakcji geometrycznej pozbawiona jest wszelkich
przedstawień mających bezpośredni związek z naturą i zastaną
rzeczywistością. Artysta odrzuca figuratywność na rzecz
wewnętrznej konstrukcji obrazu, układu linii, plam koloru, prostych
układów geometrycznych – choć nawet i one nie są oczywiste.
Pragnienie wyzwolenia się od tematu zaowocowało cyklem "Obrazy
bez tytułu", mającym ścisły związek z osobowością i
twórczym temperamentem jego autora, cyklem w którym Artysta
odwołuje się do pewnego rodzaju niczym nieskrępowanej radości
tworzenia – procesu spełniającego Go jako malarza i jako
człowieka. Katarzyna Pisarczyk 1)Bożena
Kowalska: Sztuka w poszukiwaniu mediów, Wiedza Powszechna, Warszawa
1985, s.55
Strona: 1 2
|