|
Jurij Sulimow - MALARSTWO. 25 lat obecności - 25.05. - 17.06.2018 r.
Jurij Sulimow urodził się w 1952 r. w Teodozji na Krymie. Jest absolwentem Szkoły Sztuk Plastycznych w Teodozji i liceum w Symferopolu. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Kijowie. Członek Związku Ukraińskich Artystów Malarzy. Zajmował się edukacją dzieci i młodzieży w szkole w rodzinnej Teodozji. W tym czasie swoje prace wystawiał na Ukrainie, w Bułgarii i na Węgrzech.
W 1994 roku osiedlił się w Sandomierzu i uzyskał polskie obywatelstwo. W 2001 roku został przyjęty do Związku Polskich Artystów Plastyków. W 2004 roku został członkiem Stowarzyszenia Artystów Francuskich oraz członkiem Jury Międzynarodowego Festiwalu Rysunku Dzieci we Lwowie. Zajmuje się rysunkiem, malarstwem sztalugowym
i akwarelowym oraz edukacją plastyczną. Prace artysty znajdują się w zbiorach państwowych
i prywatnych w Polsce i za granicą.
Brał udział w wystawach zbiorowych, jest autorem kilkudziesięciu wystaw indywidualnych, m.in. w Polsce (Sandomierz, Poznań, Radom, Warka, Warszawa, Kielce, Łomża, Lublin), we Francji w Paryżu (kilkakrotnie), w Anglii
w Newark, na Ukrainie w Symferopolu,
w Niemczech w Forchheim oraz w Belgii
w Brukseli. Jubileuszowa wystawa prac Jurija Sulimowa pt. „Malarstwo. 25 lat obecności”, prezentowana do 17 czerwca 2018 r. w Galerii Sztuki
Współczesnej BWA w Sandomierzu obejmuje prace z lat 1989 – 2017. Autor pokazał
wcześniejsze prace olejne z lat dziewięćdziesiątych XX wieku, m.in.: „Autoportret
nad morzem”, „Topole” czy pejzaż fantastyczny „Kimerija”, które powstawały
jeszcze w rodzinnych stronach na Krymie oraz w czasie studiów w Narodowej
Akademii Sztuk Pięknych i Architektury w Kijowie oraz późniejsze, powstałe już
w Sandomierzu, np.: „Mały Rynek w Sandomierzu”, „Kościół św. Jakuba”, „Panorama
Sandomierza” czy „Martwa natura”. Prace, w których istotną rolę odgrywa światło
często uwydatniające piękno krymskich pejzaży, a także piękno sandomierskiej
architektury i pejzażu oraz kolor i niezwykła temperatura barw począwszy od
zimnych błękitów i zieleni, poprzez żółcie, ugry i czerwienie, na brązach i
nasyconych fioletach skończywszy. Jurij Sulimow obok malarstwa sztalugowego pokazał również malarstwo akwarelowe.
Ujawnił w nim swój malarski kunszt, bowiem akwarela jest bardzo trudną techniką.
Właściwie uniemożliwia dokonywanie poprawek, tak więc
dzieło od początku do końca musi być przemyślane, a ręka pewna i zdecydowana. W
Galerii BWA możemy więc zobaczyć pejzaże z Krymu, ale także prace będące
pokłosiem licznych artystycznych wędrówek artysty, do Francji i jego ulubionej
Bretanii, do Paryża, a także do Anglii i Niemiec. Osobną grupę w twórczości artysty stanowi portret. Znakomite akwarelowe studia
portretowe, m.in.: krymskiej Karaimki, kobiety w jesieni życia, w narodowym
karaimskim stroju, patrzącej gdzieś przed siebie, może wspominającej swoje
długie i pracowite życie, i po przeciwnej stronie w opozycji portret Dagmar,
młodej uśmiechającej się dziewczyny z niemieckiej Bawarii, przed którą
przyszłość dopiero się otwiera. Uwagę zwracają również portrety: pełnego
dostojeństwa Kasztelana Sandomierskiego w stroju sarmackim, z kołpakiem z
czaplim piórem na głowie, w żupanie i purpurowym kontuszu przepasanym pasem, a
także portret młodej Bretonki, dynamiczne, wibrujące kolorem, z precyzją
opracowane przez artystę studium portretowe młodej kobiety. Oglądając prace Jurija Sulimowa
nie tylko te akwarelowe można znaleźć się bliżej człowieka. Poprzez pryzmat
ludzkich doświadczeń zajrzeć do wnętrza własnej duszy, by wzbudzić w sobie
szczególną wrażliwość, jak artysta świadomy swojego talentu lecz z pokorą
traktujący naturę i człowieka. Katarzyna Pisarczyk

Strona: 1
|