|
SZKŁO ARTYSTYCZNE Z KOLEKCJI BIURA WYSTAW ARTYSTYCZNYCH W SANDOMIERZU - 19.08.-18.09.2022 r.
Kolekcja współczesnego szkła artystycznego, stanowiąca część zbiorów
dzieł sztuki sandomierskiego Biura Wystaw Artystycznych, została
zapoczątkowana poprzez zakup szklanych obiektów w 1984 roku.
Spirytus movens przedsięwzięcia była Maria Jacek – ówczesna
dyrektor BWA, której intuicja w odpowiednim momencie podsunęła
pomysł gromadzenia szklanej kolekcji. Aktualnie zbiór obejmuje
ponad sto obiektów unikatowego szkła artystycznego polskich
artystów, będących przedstawicielami różnych ośrodków w tym
środowiska dolnośląskiego. We
wrocławskiej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych, z
inicjatywy prof. Stanisława Dawskiego, w latach 40-tych XX w.
powstał pierwszy w Polsce Wydział Szkła, kształcący artystów
mających nowoczesne spojrzenie na formowanie szkła. Wychowankami
profesora Stanisława Dawskiego są obecni na wystawie: Zbigniew
Horbowy, Ludwik Kiczura, Ingeborga Glądała-Kizińska, Tasios
Kiriazopoulos, Witold Turkiewicz, Władysław Czyszczoń, Michał
Diament, Jerzy Maraj, Stefan Sadowski, Barbara
Miszczyk-Urbańska, Regina Włodarczyk-Puchała, Aleksander Puchała i in. Sandomierska
kolekcja wyróżnia się ogromną rozpiętością form, od szkieł
które śmiało można nazwać użytkowymi, jak wazony, flakony,
patery czy flasze, po obiekty o charakterze czysto estetyczno –
rzeźbiarskim, często niemal abstrakcyjnym, będącym środkiem do
wyrażania koncepcji malarskich czy rzeźbiarskich. Właśnie kolor
jest dużym atutem prezentowanych szkieł. Wybarwiany tlenkami
metali: kobaltu, miedzi, chromu, cyny, żelaza, układany warstwowo
często mieszany wprowadza nowe jakości podkreślając urodę i
kruchość szklanej materii. Artyści sięgali równie często po
ornament formowany w samym szkle jeszcze w trakcie obróbki na
gorąco, zdobiąc swoje kompozycje guzami, kroplami, soczewkami albo
bańkami powietrza i koloru. Pojawiał się też niekiedy malowany, albo trawiony kwasem i piaskowany ornament roślinny czy też geometryczny szlifowany najczęściej w
szkle ołowiowym,. Elementami łączącymi wiele tych form, które
wyszły przecież z rąk artystycznych indywidualności, są miękkość
i płynność kształtów, wrażliwość na kolor, harmonia
podkreślona dodanym ornamentem czy wreszcie kruchość szklanej
materii, zaklętej w pojedynczym i niepowtarzalnym
dziele. Najciekawsze
i nabardziej oryginalne są kompozycje kierujące się ku rzeźbie,
pełne ekspresji ale także lirycznego piękna, niosące ze sobą
wartości estetyczne, będące artystyczną wypowiedzią i środkiem
wyrazu charakterystycznym dla estetyki każdego artysty. Katarzyna
Pisarczyk
Strona: 1 2
|