|
MAREK BATORSKI - Movement in colours III - malarstwo - 3.- 26.02.2023 r.
Marek Batorski urodził się 5 września 1967 roku w Szczebrzeszynie. Absolwent Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie. Dyplom obronił w
1995 roku w pracowni prof. Janiny Jeleńskiej-Papp. Od 1998 roku
członek ZPAP w Krakowie. Pracownik
naukowo-dydaktyczny. Dr hab., profesor Uniwersytetu Pedagogicznego na
Wydziale Sztuki w Instytucie Malarstwa, Rysunku i Rzeźby oraz
Edukacji Artystycznej. W twórczości
artystycznej zajmuje się malarstwem, grafiką, rysunkiem. Muzyk jazzowy,
saksofonista. Autor projektów
artystycznych łączących muzykę i sztuki wizualne w spójną
całość. (...) Pojęcie barwy istnieje w muzyce i w malarstwie. W obu rodzajach sztuk zabarwienie dźwiękom lub kolorom daje ich otoczenie. Różnie
więc będzie brzmiał ten sam ton, jeżeli chodzi o wysokość i
natężenie, wydawany przez różne instrumenty, czy śpiewany przez
różne głosy. W malarstwie barwa
zmienia się również w zależności od zmian otoczenia. W obu
przypadkach działa więc podobne prawo. Poza tym zaobserwowano dużą
zbieżność skojarzeń, jeżeli chodzi o relację tonacja – kolor.
Słuchający lub tworzący muzykę wrażliwy artysta widzi więc w
wyobraźni słyszane brzmienia, które jawią mu się jako konkretne
barwy. Kolory niosą ze
sobą określone emocje, nastrój, wartości energetyczne –
pobudzają bądź rozpraszają, wywołują skojarzenia symboliczne. W
akcie twórczym stają się sumą doznań i przeżyć wypływających
z kontemplowania natury, słuchania lub wykonywania muzyki, syntezą
zjawisk wizualnych, dźwiękowych i emocjonalnych. Wspólny dla muzyki
i malarstwa może być również sposób powstawania dzieła, jakim
jest improwizacja. Pojęcie to na stałe zrosło się i kojarzone
jest z tą odmianą muzyki, którą wykonuje i komponuje Marek
Batorski. Jazz jest mu szczególnie bliski, więc charakterystyczna
dla niego metoda wykonawcza wpływa również na sposób tworzenia
dzieł malarskich. Muzyka pełni pod tym względem rolę inspirującą,
ukierunkowuje wizualne doświadczenia emocjonalne w finalny efekt
obrazu. Przedmiotem malarskiej improwizacji stają się jednak wtedy
nie dźwięki, ale barwy, materia malarska i wynikający z tych
działań układ form. Możliwości
kreacyjne, jakie stwarza improwizacja, są więc Batorskiemu
szczególnie bliskie. Zmusza ona bowiem umysł do intensywnego
działania, wymaga odwagi, daje poczucie autonomii, wolności i
władzy. W sensie etymologicznym oznacza działanie, które
kształtuje się dopiero w czasie teraźniejszym wykonania. Z założenia dzieło
powstaje wtedy pod wpływem autentycznie wyrażanych emocji,
szczególnych sił, często określanych takimi terminami, jak
„uniesienie” czy „natchnienie”. Metoda ta uznawana jest za
wyjątkowo autentyczną formę kreacji, przeciwstawianą
powtarzalności i rutynie. Podłoże jej ma charakter intuicyjny,
instynktowny, żywiołowy i spontaniczny. Tradycyjnej natomiast
imitacyjny, intelektualny i koncepcyjny. (...) Improwizacyjny
sposób powstawania obrazu dynamizuje go, tworzy sugestię ruchu i
związanego z nim czasu – nie fizycznego, ale w postaci
intencjonalno-wrażeniowej. Batorski formuje przedstawienie
poprzez symulację procesów, następujące po sobie warstwy
malarskie, struktury, powtarzalność i rytmiczność znaków
plastycznych. Samo zaistnienie kontrastów barw czy zestawień pion –
poziom postrzegane jest jako układ dynamiczny. Odpowiednie
rozłożenie elementów na płaszczyźnie obrazu sugeruje więc
wrażenie przyśpieszenia. Powstałe w ten
sposób kompozycje są niczym poruszone elementy w pulsujących
sekwencjach skojarzeń muzycznych i akustycznych. Malarstwo
abstrakcyjne staje się w tym wykonaniu żywym, pełnym sił
witalnych zjawiskiem. Marek Batorski
reprezentuje więc połączenie następujących typów twórczych:
zmysłowo - wrażeniowego, uczuciowego i motorycznego. Jest malarzem
o muzycznym temperamencie, w którego twórczości
najważniejsze są czyste emocje, sugestia wybrzmiewania barw, ruch
koloru. Andrzej Szwast, fragment wstępu do katalogu
#strefasztukisandomierz
Strona: 1 2
|