|
PORÓWNANIA 32 - wystawa prezentująca dorobek artystyczny środowiska plastycznego Ziemi Sandomierskiej - 15.12.2023 r. - 14.01.2024 r.
Jednym z ważniejszych przeglądów sztuki współczesnej w regionie są
sandomierskie „Porównania”. Obrazują najnowsze tendencje w
sztuce, a także co najważniejsze osiągnięcia artystów, których
twórczość obejmuje różne dziedziny sztuk wizualnych: malarstwo,
rysunek, grafikę, fotografię, techniki unikatowe i własne. Jury
pod przewodnictwem Hanny Wojdały – Markowskiej, prof. Uniwersytetu
Radomskiego, po wstępnej kwalifikacji do wystawy wybrało 42. prace
34. autorów. Uwagę komisji konkursowej zwróciły prace Andrzeja
Karwata, Cezarego Łutowicza, Elżbiety Brzezińskiej, Tamary Maj,
Andrzeja Rachonia, Stanisława Świecy, Aleksandry Opalińskiej,
Janusza Barana, Grzegorza Wójcika, Jakuba Podlodowskiego i Grzegorza
Gerby. Spośród tych artystów Jury wyłoniło laureatów konkursu
„Porównania 32”. I
Nagrodę Starosty Powiatu Sandomierskiego
otrzymał Andrzej
Karwat za zestaw
prac z
cyklu „Obcy bogowie – Idol” i „Obcy bogowie – Zodiak”.
Znakomite warsztatowo
połączenie akwaforty z kolografią. Odważnie budowane, pełne
napięć i metafor kompozycje są trafnym komentarzem artysty do
realiów codzienności. II
Nagroda Marszałka Województwa Świętokrzyskiego
została przyznana
Andrzejowi
Rachoniowi
za pastel
olejny pt.
„Pejzaż
prowincjonalny”. Kompozycja
zwraca uwagę symboliką
i czystą formą, urzeka artystyczną wyobraźnią i wysublimowaną
kolorystyką, utrzymaną w różnych odcieniach czerwieni. Laureatem
III
Nagrody Burmistrza Sandomierza
został Stanisław Świeca.
Gipsoryty jego autorstwa
zatytułowane „Obiekt
kosmiczny” i „Kosmiczne drzewo” ujawniły
wrażliwość i niczym nieskrępowaną wyobraźnię artysty, która
wyzwoliła dynamiczne i ekspresyjne formy istot
żyjących. IV
Nagroda Wojewody Świętokrzyskiego przypadła
w udziale Grzegorzowi Wójcikowi za tryptyk malarski
zatytułowany
„Trawy V”, gdzie
cisza,
spokój i urok
świata przyrody został
pokazany
w
tajemniczych odblaskach i odbiciach traw,
przeglądających się w niczym nie zmąconej tafli wody. V
Nagrodę
Prezydenta Stalowej Woli otrzymała
Tamara
Maj za kompozycje w
technice autorskiej z
cyklu „Recykling koloru – Jak w Kalejdoskopie IX” oraz
„Recykling koloru – Jak w Kalejdoskopie VIII”.
Intrygujące,
niewielkich rozmiarów kompozycje, budowane drobnymi papierowymi
elementami pociętych banerów reklamowych, przypominają dziecięce
zabawy z „kalejdoskopem”, którego drobne szkiełka i kamyczki
tworzyły niepowtarzalne wzory. W ten sposób artystka dała drugie
życie niepotrzebnym już papierom
i
zaklętym w nich historiom.
VI Nagroda Biura Wystaw Artystycznych
w Kielcach trafiła do Jakuba Podlodowskiego za pracę malarską
pt. „Wieczór nad jesienną rzeką”, w której światło i
przestrzeń budują kompozycję i nastrój cichego, niczym nie
zmąconego leniwego wieczoru. Laureatem
VII Nagrody Biura Wystaw
Artystycznych w Sandomierzu został Janusz Baran. Metaforyczna
kompozycja pt. „Re-konstrukcja – Ocalony” pełna ukrytych
sensów, nie tylko pokazuje znakomity warsztat rysownika, ale też
ujawnia bogatą wyobraźnię i emocjonalną wrażliwość artysty. Dzieła
malarskie zaprezentowali w tym roku: Karolina
Bednarska,
która przedstawiła kompozycję zatytułowaną „O brzasku”,
abstrakcyjną w swej wymowie interpretację istoty natury. Inspirację
w naturze znalazła również Beata
Borek,
po
raz pierwszy w „Porównaniach”, tworząc pracę pn. „Tajemnica starej akacji”, będącą
subiektywną syntezą piękna
przyrody.
Odniesienia do przyrody znalazły się również w kręgu
zainteresowań Danuty
Gaweł,
której „Letnia łąka” i
„Październikowy łęg” zachwycają
kolorem, stylistyką oraz relacjami
przestrzennymi.
Pejzaż
znalazł się także w kręgu artystycznych zainteresowań Teodory
Pawełko – Kwiatkowskiej.
Jej pastel z cyklu „Szmat czasu – Woda” jest twórczym
opisaniem wycinka rzeczywistości. W
technice pastelu olejnego wypowiedział się Mirosław
Rydzak,
którego „Martwa natura II” oddziałuje poprzez przedstawione
kształty i kontrasty barwne, organizujące przestrzeń dzieła.
Natomiast
„Lato 2023” Marzeny
Kaspieruk
to abstrakcyjna kompozycja silnie działająca w sferze emocjonalnej
i znaczeniowej. Katarzyna
Morasiewicz – Talaga
zaproponowała, pełną ukrytych znaczeń, osadzoną w realiach,
pracę pt. „Zazdrość”, której szczegóły autorka
podporządkowuje
myśli przewodniej dzieła. Kompozycja
Krzysztofa
Czerwiaka
pn. „Balans II” to dynamiczna, pełna kontrastów abstrakcja, w
której ścierają się kształty, rytmy i kolory. Dzieło
Kazimiery
Myk Magdziak
pt. “MB
- Majestat Boskości”
jest
kreacją wyobrażenia istoty prawdy
w kontekście kulturowym i religijnym. Podobny
wydźwięk ma praca Janusza
Stypy
pt. „Pokora”, jednak utrzymana w nurcie realistycznym obrazuje
dobrze znaną scenę Nowego Testamentu, jaką jest umycie nóg
Apostołom przez Chrystusa.
W
stronę mitologii
zwróciła się Ewa
Podlodowska,
której mityczne „Charyty” umieszczone
w anturażu perskiego kobierca urzekają gracją i wysublimowaną
kolorystyką. Ewelina
Ura – Kamińska
swoją
pracą „Niezależna” zadebiutowała w tegorocznych
„Porównaniach”. Bogata, pełna
napięć sfera
emocjonalna dzieła, podkreślona jaskrawą kolorystyką, stanowi
jasną
w odbiorze strukturę
komunikatu. Tajemnicza,
nacechowana ogromnym ładunkiem emocjonalnym jest ekspresyjna
praca
Aleksandry
Karwat
pt. „Wiemy”, budowana
odważnym gestem, plamą koloru i detalem wydobywa treść, wskazując
na alegoryczną wymowę dzieła. Techniki
graficzne przedstawili: pierwszy
raz biorąca udział w konkursie i wystawie Barbara
Wnuk – Spirowska,
której monotypia pn. „Kompozycja II” jest ukłonem w stronę
bogactwa świata przyrody; Grzegorz
Gerba
nieustająco
zafascynowany światem natury, w swoich linorytach - „Lubianka –
sosna” i „Za stodołą – dzika jabłonka”, stworzył
kompozycje obrazujące miłość i szacunek do przyrody. Grafikę
komputerową w tegorocznych „Porównaniach” przedstawiły:
Elżbieta
Brzezińska,
która w pracy „Interferencja 46” zajęła się problemem
mieszania i nakładania kolorów oraz ich wzajemnym oddziaływaniem
na siebie, a także Jowita
Przepadło,
prezentując
prace pt. „Bliżej siebie I” i „Bliżej siebie II”, będące
intrygującymi kompozycjami dzięki zastosowaniu metody druku
soczewkowego. Pozwoliło to na pogłębienie warstwy znaczeniowej i
emocjonalnej kompozycji, jak również wydobycie niuansów
przedstawieniowych. W
technikach
własnych wypowiedzieli się: Jadwiga
Kukuła,
prezentując
prace zatytułowane „Czas jak rzeka – Rzeka kłamstw” i „Czas
jak rzeka – Rzeka zapomnienia”, będące odbiciem przemyśleń
autorki i jej refleksją na temat
zdarzeń i relacji międzyludzkich.
Kompozycja
Lucyny
Gozdek
zatytułowana „Kazania Świętokrzyskie” jest pełnym uroku
opowiadaniem o świecie dziecięcych marzeń i skrywanych tajemnic.
Aleksandra
Opalińska
przedstawiła pracę pt. „Oczami będzie”, monochromatyczną
kompozycję w
kształcie łuku triumfalnego,
w
której odważnym gestem łączy proste kształty z materią malarską
i niemalarską, wyrażając tym samym siebie jako kobietę i jako
artystkę. Marek
Pokutycki
zaprezentował w tym roku pracę w technice mieszanej, zatytułowaną
„Ćmy” z cyklu „Tatuaże” –
budowana wyraźnymi kontrastami światłocieniowymi pokazuje piękno
kobiecego ciała i
zachwyca mistrzowskim operowaniem grafitowym rysikiem. Prace
w technice własnej, ale z obszaru fotografii zaprezentował Andrzej
Rzepka.
Jego „Jesień” i „Światła nocy” inspirowane pejzażem są
artystyczną transformacją zastanej rzeczywistości. Pracę
w technice organicznego
papieru
ręcznie czerpanego zatytułowaną „W drodze do
...”
zaprezentowała Sylwia
Lis-Persona.
To
intrygująca
kompozycja wydobywająca
ukryte treści, określone kolorem i linią konturu. Teresa
Pilch
również zaprezentowała kompozycję w technice papieru ręcznie
czerpanego. Jej „Popołudniowa …” urzeka układem barwnych
zestawień i kontrastami kolorystycznymi. W
dziedzinie
rzeźby wypowiedziała się Ewa
Szlachetka – Depak,
prezentując obiekt rzeźbiarsko
– ceramiczny
w technice porcelany – litofanii. Tytułowy „Las” zachwyca
kameralną formą, kruchością i ażurowością tworzywa, wypełniony
światłem wyzwala piękno i
delikatność
porcelanowej litofanii. Wierni
fotografii pozostają: Joanna
Klich,
której analogowa fotografia, pt. „Islandzkie pejzaże” stanowi
reporterski zapis uwieczniający
piękno i dzikość islandzkiej przyrody oraz
Cezary
Łutowicz
poprzez fotografię cyfrową, podejmujący się analizy fizycznego
zjawiska, jakim jest tytułowe „Ciepło”. 32.
edycja sandomierskich „Porównań”
zgromadziła liczne grono artystów, którzy nie bacząc na
przychylność komisji konkursowej, każdego roku innej, poddają się
osądowi publiczności, której uznanie jest najlepszą nagrodą.
Katarzyna
Pisarczyk, grudzień 2023 r.
Partnerem wydarzenia jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS
Współorganizatorzy:
Spółdzielnia Mieszkaniowa w Stalowej Woli ul. Gen. L.Okulickiego 32, Stalowa Wola
Stowarzyszenie Przyjaciół Sztuk Pięknych STREFA SZTUKI w Sandomierzu Rynek 11, Sandomierz
Strona: 1 2 3
|