BWA Sandomierz Galeria Sztuki Sandomierz
BWA Sandomierz

PORÓWNANIA 32 - wystawa prezentująca dorobek artystyczny środowiska plastycznego Ziemi Sandomierskiej - 15.12.2023 r. - 14.01.2024 r.






Jednym z ważniejszych przeglądów sztuki współczesnej w regionie są sandomierskie „Porównania”. Obrazują najnowsze tendencje w sztuce, a także co najważniejsze osiągnięcia artystów, których twórczość obejmuje różne dziedziny sztuk wizualnych: malarstwo, rysunek, grafikę, fotografię, techniki unikatowe i własne. Jury pod przewodnictwem Hanny Wojdały – Markowskiej, prof. Uniwersytetu Radomskiego, po wstępnej kwalifikacji do wystawy wybrało 42. prace 34. autorów. Uwagę komisji konkursowej zwróciły prace Andrzeja Karwata, Cezarego Łutowicza, Elżbiety Brzezińskiej, Tamary Maj, Andrzeja Rachonia, Stanisława Świecy, Aleksandry Opalińskiej, Janusza Barana, Grzegorza Wójcika, Jakuba Podlodowskiego i Grzegorza Gerby. Spośród tych artystów Jury wyłoniło laureatów konkursu „Porównania 32”.
I Nagrodę Starosty Powiatu Sandomierskiego otrzymał Andrzej Karwat za zestaw prac z cyklu „Obcy bogowie – Idol” i „Obcy bogowie – Zodiak”. Znakomite warsztatowo połączenie akwaforty z kolografią. Odważnie budowane, pełne napięć i metafor kompozycje są trafnym komentarzem artysty do realiów codzienności. II Nagroda Marszałka Województwa Świętokrzyskiego została przyznana Andrzejowi Rachoniowi za pastel olejny pt. „Pejzaż prowincjonalny”. Kompozycja zwraca uwagę symboliką i czystą formą, urzeka artystyczną wyobraźnią i wysublimowaną kolorystyką, utrzymaną w różnych odcieniach czerwieni. Laureatem III Nagrody Burmistrza Sandomierza został Stanisław Świeca. Gipsoryty jego autorstwa zatytułowane „Obiekt kosmiczny” i „Kosmiczne drzewo” ujawniły wrażliwość i niczym nieskrępowaną wyobraźnię artysty, która wyzwoliła dynamiczne i ekspresyjne formy istot żyjących. IV Nagroda Wojewody Świętokrzyskiego przypadła w udziale Grzegorzowi Wójcikowi za tryptyk malarski zatytułowany „Trawy V”, gdzie cisza, spokój i urok świata przyrody został pokazany w tajemniczych odblaskach i odbiciach traw, przeglądających się w niczym nie zmąconej tafli wody. V Nagrodę Prezydenta Stalowej Woli otrzymała Tamara Maj za kompozycje w technice autorskiej z cyklu „Recykling koloru – Jak w Kalejdoskopie IX” oraz „Recykling koloru – Jak w Kalejdoskopie VIII”. Intrygujące, niewielkich rozmiarów kompozycje, budowane drobnymi papierowymi elementami pociętych banerów reklamowych, przypominają dziecięce zabawy z „kalejdoskopem”, którego drobne szkiełka i kamyczki tworzyły niepowtarzalne wzory. W ten sposób artystka dała drugie życie niepotrzebnym już papierom i zaklętym w nich historiom. VI Nagroda Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach trafiła do Jakuba Podlodowskiego za pracę malarską pt. „Wieczór nad jesienną rzeką”, w której światło i przestrzeń budują kompozycję i nastrój cichego, niczym nie zmąconego leniwego wieczoru. Laureatem VII Nagrody Biura Wystaw Artystycznych w Sandomierzu został Janusz Baran. Metaforyczna kompozycja pt. „Re-konstrukcja – Ocalony” pełna ukrytych sensów, nie tylko pokazuje znakomity warsztat rysownika, ale też ujawnia bogatą wyobraźnię i emocjonalną wrażliwość artysty.
Dzieła malarskie zaprezentowali w tym roku: Karolina Bednarska, która przedstawiła kompozycję zatytułowaną „O brzasku”, abstrakcyjną w swej wymowie interpretację istoty natury. Inspirację w naturze znalazła również Beata Borek, po raz pierwszy w „Porównaniach”, tworząc pracę pn. „Tajemnica starej akacji”, będącą subiektywną syntezą piękna przyrody. Odniesienia do przyrody znalazły się również w kręgu zainteresowań Danuty Gaweł, której „Letnia łąka” i „Październikowy łęg” zachwycają kolorem, stylistyką oraz relacjami przestrzennymi. Pejzaż znalazł się także w kręgu artystycznych zainteresowań Teodory Pawełko – Kwiatkowskiej. Jej pastel z cyklu „Szmat czasu – Woda” jest twórczym opisaniem wycinka rzeczywistości. W technice pastelu olejnego wypowiedział się Mirosław Rydzak, którego „Martwa natura II” oddziałuje poprzez przedstawione kształty i kontrasty barwne, organizujące przestrzeń dzieła. Natomiast „Lato 2023” Marzeny Kaspieruk to abstrakcyjna kompozycja silnie działająca w sferze emocjonalnej i znaczeniowej. Katarzyna Morasiewicz – Talaga zaproponowała, pełną ukrytych znaczeń, osadzoną w realiach, pracę pt. „Zazdrość”, której szczegóły autorka podporządkowuje myśli przewodniej dzieła. Kompozycja Krzysztofa Czerwiaka pn. „Balans II” to dynamiczna, pełna kontrastów abstrakcja, w której ścierają się kształty, rytmy i kolory. Dzieło Kazimiery Myk Magdziak pt. “MB - Majestat Boskości” jest kreacją wyobrażenia istoty prawdy w kontekście kulturowym i religijnym. Podobny wydźwięk ma praca Janusza Stypy pt. „Pokora”, jednak utrzymana w nurcie realistycznym obrazuje dobrze znaną scenę Nowego Testamentu, jaką jest umycie nóg Apostołom przez Chrystusa. W stronę mitologii zwróciła się Ewa Podlodowska, której mityczne „Charyty” umieszczone w anturażu perskiego kobierca urzekają gracją i wysublimowaną kolorystyką. Ewelina Ura – Kamińska swoją pracą „Niezależna” zadebiutowała w tegorocznych „Porównaniach”. Bogata, pełna napięć sfera emocjonalna dzieła, podkreślona jaskrawą kolorystyką, stanowi jasną w odbiorze strukturę komunikatu. Tajemnicza, nacechowana ogromnym ładunkiem emocjonalnym jest ekspresyjna praca Aleksandry Karwat pt. „Wiemy”, budowana odważnym gestem, plamą koloru i detalem wydobywa treść, wskazując na alegoryczną wymowę dzieła.
Techniki graficzne przedstawili: pierwszy raz biorąca udział w konkursie i wystawie Barbara Wnuk – Spirowska, której monotypia pn. „Kompozycja II” jest ukłonem w stronę bogactwa świata przyrody; Grzegorz Gerba nieustająco zafascynowany światem natury, w swoich linorytach - „Lubianka – sosna” i „Za stodołą – dzika jabłonka”, stworzył kompozycje obrazujące miłość i szacunek do przyrody. Grafikę komputerową w tegorocznych „Porównaniach” przedstawiły: Elżbieta Brzezińska, która w pracy „Interferencja 46” zajęła się problemem mieszania i nakładania kolorów oraz ich wzajemnym oddziaływaniem na siebie, a także Jowita Przepadło, prezentując prace pt. „Bliżej siebie I” i „Bliżej siebie II”, będące intrygującymi kompozycjami dzięki zastosowaniu metody druku soczewkowego. Pozwoliło to na pogłębienie warstwy znaczeniowej i emocjonalnej kompozycji, jak również wydobycie niuansów przedstawieniowych.
W technikach własnych wypowiedzieli się: Jadwiga Kukuła, prezentując prace zatytułowane „Czas jak rzeka – Rzeka kłamstw” i „Czas jak rzeka – Rzeka zapomnienia”, będące odbiciem przemyśleń autorki i jej refleksją na temat zdarzeń i relacji międzyludzkich. Kompozycja Lucyny Gozdek zatytułowana „Kazania Świętokrzyskie” jest pełnym uroku opowiadaniem o świecie dziecięcych marzeń i skrywanych tajemnic. Aleksandra Opalińska przedstawiła pracę pt. „Oczami będzie”, monochromatyczną kompozycję w kształcie łuku triumfalnego, w której odważnym gestem łączy proste kształty z materią malarską i niemalarską, wyrażając tym samym siebie jako kobietę i jako artystkę. Marek Pokutycki zaprezentował w tym roku pracę w technice mieszanej, zatytułowaną „Ćmy” z cyklu „Tatuaże” – budowana wyraźnymi kontrastami światłocieniowymi pokazuje piękno kobiecego ciała i zachwyca mistrzowskim operowaniem grafitowym rysikiem. Prace w technice własnej, ale z obszaru fotografii zaprezentował Andrzej Rzepka. Jego „Jesień” i „Światła nocy” inspirowane pejzażem są artystyczną transformacją zastanej rzeczywistości.
Pracę w technice organicznego papieru ręcznie czerpanego zatytułowaną „W drodze do ...” zaprezentowała Sylwia Lis-Persona. To intrygująca kompozycja wydobywająca ukryte treści, określone kolorem i linią konturu. Teresa Pilch również zaprezentowała kompozycję w technice papieru ręcznie czerpanego. Jej „Popołudniowa …” urzeka układem barwnych zestawień i kontrastami kolorystycznymi. W dziedzinie rzeźby wypowiedziała się Ewa Szlachetka – Depak, prezentując obiekt rzeźbiarsko – ceramiczny w technice porcelany – litofanii. Tytułowy „Las” zachwyca kameralną formą, kruchością i ażurowością tworzywa, wypełniony światłem wyzwala piękno i delikatność porcelanowej litofanii.
Wierni fotografii pozostają: Joanna Klich, której analogowa fotografia, pt. „Islandzkie pejzaże” stanowi reporterski zapis uwieczniający piękno i dzikość islandzkiej przyrody oraz Cezary Łutowicz poprzez fotografię cyfrową, podejmujący się analizy fizycznego zjawiska, jakim jest tytułowe „Ciepło”.
32. edycja sandomierskich „Porównań” zgromadziła liczne grono artystów, którzy nie bacząc na przychylność komisji konkursowej, każdego roku innej, poddają się osądowi publiczności, której uznanie jest najlepszą nagrodą.

Katarzyna Pisarczyk, grudzień 2023 r.



             Partnerem wydarzenia jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS



      Współorganizatorzy:

Spółdzielnia Mieszkaniowa w Stalowej Woli
ul. Gen. L.Okulickiego 32, Stalowa Wola
  

Stowarzyszenie Przyjaciół Sztuk Pięknych
STREFA SZTUKI w Sandomierzu
Rynek 11, Sandomierz



I Nagroda Starosty Powiatu Sandomierskiego - Andrzej Karwat,  z cyklu `Obcy bogowie - Zodiak`, akwaforta, kolografiaII Nagroda Marszałka Województwa Świętokrzyskiego - Andrzej Rachoń, `Pejzaż prowincjonalny`, pastel olejnyIII Nagroda Burmistrza Sandomierza - Stanisław Świeca, Kosmiczne drzewo, gipsoryt
IV Nagroda Wojewody Świętokrzyskiego - Grzegorz Wójcik, Trawy V, akryl, pasta modelarska na płótnieV Nagroda Prezydenta Stalowej Woli - Tamara Maj, z cyklu `Recykling koloru - Jak w kalejdoskopie VIII`, technika własnaVI Nagroda Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach - Jakub Podlodowski, Wieczór nad jesienną rzeką, olej na płótnie
VII Nagroda Biura Wystaw Artystycznych w Sandomierzu - Janusz Baran, z cyklu `Re-konstrukcja - Ocalony`, rysunek, collage, płótnoKarolina Bednarska, O brzasku, akryl na płótnieBeata Borek, Tajemnica starej akacji, olej na płótnie
Elżbieta Brzezińska, Interferencja 46, grafika komputerowa, druk cyfrowy 3dKrzysztof Czerwiak, Balans II, akryl na płótnieEwa Szlachetka Depak, Las, porcelana - litofania, glina szamotowa angobowana
Strona: 1 2 3

Agencja reklamowa GAMA © 2009