|
ANDRZEJ GRENDA - Rysunek - 22.07. - 07.08.2005
Andrzej Grenda urodził się w Łodzi w 1955 roku. Studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi. Dyplom uzyskał w Pracowni Technik Drzeworytniczych prof. Andrzeja Bartczaka w 1979 roku. Kierownik Pracowni Rysunku na Wydziale Grafiki i Malarstwa na ASP im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi. Uprawia twórczość w zakresie rysunku i malarstwa. Ważniejsze wystawy indywidualne i zbiorowe: w Stuttgarcie, Treviso, Łodzi, Krakowie, Sopocie, Berlinie, Wrocławiu.
"W człowieku od zawsze istnieje potrzeba zapisu czy wywołania wrażeń, utrwalania zjawisk czy
uczynienia przestrzeni ciekawszej, piękniejszej, albo nawet
tajemniczej. Zachwyt - na równi z rysunkami artystów nowożytnych i
współczesnych - wzbudza znak uczyniony tysiące lat temu na
glinianym naczyniu czy litej skale. Fascynują nas dzieła Michała
Anioła, prace Nikifora i rysunki rdzennych mieszkańców Australii.
Rysunek często bywa szkicem, pozwalającym na szybkie notowanie
wrażeń, ale jest też dziełem skończonym od początku do końca,
jak choćby "Św. Barbara" Van Eyck`a, "Paganini"
Ingres`a czy autoportrety Dürera, dziełem wymagającym
koncentracji, wrażliwości estetycznej czy wreszcie biegłości
warsztatowej. Andrzej Grenda (...) wybrał formę najbardziej
ekspresyjnej osobistej wypowiedzi, dającą się ująć w artystyczny
kształt. Miękki ślad ołówka, a czasem odważna kreska nakreślona
z głębokim namysłem i mistrzowską wirtuozerią, przywołują z
pamięci dalekie krajobrazy, puste po horyzont, zamglone, tajemnicze
przestrzenie. Świat zamknięty kartą białego papieru, nierealny,
ale jakże czasem nam bliski, z wypisanym weń obrazem legend i
opowieści, wyimaginowanych, fantastycznych postaci i figur. Artysta
nie ogranicza się do kreowania świata fantazji, pokazuje także
swój wewnętrzny świat przeżyć i uczuć, wyraża też głęboką
prawdę o wartościach nadrzędnych, co wziąwszy pod uwagę środki
jakimi dysponuje, a więc kartka i ołówek, nie jest ani łatwe, ani
proste."
Katarzyna Pisarczyk, Akcent Sandomierski,
28.07.2005 r., fragment
1
|